In de praktijk pakt het bijna altijd anders uit. Hoe ga je daarmee om?

Vic Luijkx
Vic Luijkx
6 oktober 2020

In de jaren dat ik producten ontwikkel, is er een les die overal bovenuit steekt. Hoe goed je ergens ook over nadenkt. Hoeveel betrokkenen je ook spreekt. In de praktijk pakt het bijna altijd anders uit.

Ik vind het interessant om na te denken over hoe je deze praktijk en een ontwikkelproces bij elkaar brengt. In dit artikel zet ik een aantal ideeën hierover op een rij. Net zoals bij alle artikelen op deze site, zal ik dit updaten op momenten dat we nieuwe dingen ontdekken.

Als jij zelf mooie ervaringen of tips hebt dan horen we graag van je. Naast dat we graag leren, kan het artikel er ook mee worden verbeterd.

  1. Zoeken naar bewijzen van anderen
  2. Productontwikkeling als gokspel
  3. Zo vroeg mogelijk delen
  4. _________________________

1. Zoeken naar bewijzen van anderen

Dit is misschien wel de meest pittige omdat het tegen onze cultuur ingaat. We hebben vaak het beeld dat ideeën bijzonder, orgineel en uniek moeten zijn. Het bekende gat in de markt. Als er een andere partij bestaat met ongeveer dezelfde ideeën voelt dit snel als een bedreiging.

We focussen ons op “unique selling points”. Terwijl het vaak juist waardevoller is om te zoeken naar gelijkenissen. Mogelijke bewijzen dat jouw idee al werkt. In de praktijk.

Productontwikkeling en bedrijfsontwikkeling hebben veel met elkaar gemeen. Je bent in beide gevallen afhankelijk van menselijk gedrag. Daarom haal ik veel inspiratie uit mensen die ervaringen delen over het bouwen van een bedrijf.

Een van die mensen is Justin Jackson van het podcast-hosting bedrijf Transistor. Een van zijn meest inspirerende concepten was voor mij “proof of demand”. Bewijs uit de praktijk dat mensen bereidt zijn om voor een bepaald product of dienst te betalen.

Als je in Nederland bijvoorbeeld een webdesignbureau wilt beginnen en de juiste vaardigheden hebt, is de kans groot dat dit gaat lukken. We hebben al duizenden van dit soort bureaus die goed draaien. Het is al bewezen dat dit werkt. In de praktijk.

Ons grootste project is InTalk. Een platform waar mensen erkenning, herkenning en inzichten halen uit de levenservaringen van anderen. Met name doormiddel van podcasts. Het is technisch-gezien niet extreem bijzonder. Podcasts zijn intussen ingeburgerd. En juist dat is de kracht. Het heeft zich voor een groot deel al bewezen. In de praktijk. Nog voordat we überhaupt gestart waren met ontwikkelen.

Deze bewijzen hoeven niet perse te komen uit je eigen sector. Voor de zorg halen we ook bewijzen uit bijvoorbeeld de boekhoudwereld of kapperszaken.

2. Productontwikkeling als gokspel

Door gebruik te maken van bewijzen schat je van te voren beter in of iets in de praktijk werkt. Je weet het echter nooit 100% zeker. Je gaat risico's nemen. En het liefst op een slimme manier. Het Amerikaanse bedrijf Basecamp heeft zo'n manier bedacht. Door te leren van gokkers.

Stel je gokt op een voetbalwedstrijd. Dan denk je van te voren goed na over hoe groot de kans is dat jouw club gaat winnen. Op basis van deze kans zet je een bedrag in.

Datzelfde spel kun je toepassen op productontwikkeling. Stel je voor dat we de volgende verwachting hebben:

Als artikelen op pomo-care.nl ook beluisterd kunnen worden, bereiken wij hiermee meer mensen.

Aan de hand van deze verwachting ga je bewijzen uit de praktijk en onzekerheden op een rij zetten.

Bewijzen uit de praktijk:

  1. Zelf consumeer ik wekelijks ongeveer 10 uur aan podcasts en slechts 10 minuten aan artikelen.
  2. Journalistieke platformen als Blendle en De Correspondent hebben al een tijdje audiofunctionaliteiten die goed gebruikt en gewaardeerd worden.

Onzekerheden:

  1. Ik ben dyslectisch. Er is dus een redelijke kans dat veel anderen wel graag artikelen lezen.
  2. Onze artikelen zijn op een aantal punten anders dan artikelen op Blendle of De Correspondent.

Aan de hand hiervan bedenk je hoe groot de kans is dat je verwachting klopt en zet je een bepaald aantal uren in. Hoe zekerder je bent, hoe meer ontwikkeltijd je durft te investeren.

Zodra de oplossing ontwikkelt is, test je in de praktijk of de verwachting juist was. Als dit niet zo is, heb je jouw inzet verloren. Iets wat geen ramp is en gewoon bij het spel hoort. Als het wel klopt kun je de inzet verhogen.

3. Zo vroeg mogelijk delen

Veel mensen houden een bijzonder idee of nieuwe ontwikkeling een tijdje voor zich. Dit komt vaak voort uit verschillende angsten. Wat als iemand anders er met ons plan van doorgaat? Wat als het nog niet goed genoeg is en mensen ons hierop afrekenen?

In de afgelopen jaren ben ik erachter gekomen dat vroeg delen extreem waardevol is. Naast dat je mensen een soort vertrouwen geeft waarmee je relaties bouwt, krijg je snel feedback. Om ervoor te zorgen dat deze feedback waardevol is, is het belangrijk dat dit delen tactisch gebeurt.

Wat mij hierbij helpt, is het visueel maken van potentiële producten. Dit is geïnspireerd op Design Thinking en werkt echt fantastisch. Doordat mensen iets zien boots je al een stukje praktijk na. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Bij een simpele schets van 30 seconden voel ik het feedback-niveau altijd direct omhoog schieten.

Iets anders wat helpt, is het sturen naar praktijk ervaringen. Regelmatig pitchen mensen producten met de vraag:

Zou jij dit gebruiken?

Dit werkt niet. Het is te makkelijk om hier “ja” op te zeggen. Zo'n “ja” kost geen tijd, geld of energie zoals in de praktijk. Ik heb al ontzettend veel apps gekocht met de gedachte dat ze mijn leven iedere dag makkelijker zouden maken. Meestal schiet het er in de praktijk toch bij in. Een betere vraag kan zijn:

Maak je al gebruik van vergelijkbare producten? Waarom wel of waarom niet?

4. __________________________

Mis ik nog een mooi principe? Laat het vooral weten! Je kunt ons mailen of mij een berichtje sturen via LinkedIn.

Wij horen graag van je!